Tuesday

23rd May 2017

Polish TV airs alternative report on EU summit

The flagship news programme on Polish public TV described the Tusk row on Thursday (9 March) as a triumph that laid bare German EU bullying, in a sign of Poland's new political environment.

EU states on Thursday (9 March) snubbed the Polish delegation by re-electing Donald Tusk as Council chief despite fierce opposition by Polish prime minister Beata Szydlo, whose Law and Justice (PiS) party abhors him.

Dear EUobserver reader

Subscribe now for unrestricted access to EUobserver.

Sign up for 30 days' free trial, no obligation. Full subscription only 15 € / month or 150 € / year.

  1. Unlimited access on desktop and mobile
  2. All premium articles, analysis, commentary and investigations
  3. EUobserver archives

EUobserver is the only independent news media covering EU affairs in Brussels and all 28 member states.

♡ We value your support.

If you already have an account click here to login.

  • Wiadomosci reported that Poland had "laid bare" the EU's democratic deficit

Most media, including those that were considered loyal to PiS, described it as a fiasco for Warsaw.

But Wiadomosci, the flagship news show of Poland's public broadcaster, TVP, said Tusk had been re-elected due to German pressure and that Poland had achieved its goal by “laying bare” how the EU really worked.

"Today's summit in Brussels demonstrated that the EU lacks democracy, and even the appearance of it," said TVP's reporter after EU heads of state voted 27 to 1 in favour of Tusk.

Viewers were then shown an old clip in which Martin Schulz, a German politician who is running for election in autumn, said the spirit of Europe "may have to be imposed by force".

They were told that the EU had blackmailed Greece back in the day to accept the terms of its bailout; and that the EU was corrupt, incompetent, and wanted to flood Poland with refugees.

TVP said that Tusk, who is despised by PiS chief Jaroslaw Kaczynski, had tried to cover up knowledge of a financial scam in Poland.

The news programme argued people like Tusk were only chosen because EU election procedures were less transparent than Vatican conclaves.

"Some of the most important positions [in the EU] are held by people who likely wouldn't stand a chance if the positions were filled by popular elections", a TVP reporter said, adding that European Commission president Jean-Claude Juncker was mixed up in a tax scandal in Luxembourg.

TVP also played a clip of Juncker at a summit in Riga in 2015, when he greeted EU leaders by slapping them on the neck in what looked like he was drunk.

Bundling

The news report bundled its EU coverage with material on the Council of Europe, a separate body based in France.

It said the Council promoted Islamic sharia law, and republished a statement by Kaczynski from 2015 in which he claimed, falsely, that there were 54 sharia zones in Sweden.

"The Council is indeed analysing the compatibility of Sharia law with the European charter of human rights, but hadn't so far taken a position and the elements gathered so far are rather opposed to the conclusions drawn by Polish tv," a press officer for the institution told EUobserver.

PiS took control of public media shortly after coming to power in October 2015.

It also seized control of the constitutional court in a scandal that triggered a special EU monitoring procedure on rule of law.

Polish TV reports now trumpet PiS successes on a daily basis, quoting economists or other experts who all sing the government’s praise.

TVP also promulgates the party’s right-wing values.

In other segments on Thursday, it attacked a gay mayor in the town of Slupsk over travelling to Berlin and accused people at a recent women’s day rally of hate speech.

Obama report

Polish TV already raised eyebrows at last July's Nato summit in Warsaw.

The US president at the time, Barack Obama, met with his Polish counterpart, the PiS party’s Andrzej Duda, and publicly voiced US “concern” over Poland’s “actions” in the constitutional court affair.

Polish TV showed the Obama-Duda meeting, but it silenced the original audio, while a Polish narrator said that Obama had congratulated Duda on Poland’s democratic credentials.

EU re-elects Tusk, Poland isolated

EU leaders took just 30 minutes to vote Donald Tusk back into office, in a diplomatic fiasco for Polish prime minister Beata Szydlo.

Poland snubbed twice in EU summit fiasco

[Updated] Poland tried and failed to block EU summit conclusions shortly after failing to block Tusk’s re-election as Council chief, prompting bitter accusations.

Poland faces 'nuclear option' of EU sanctions

The EU Commission could ask member states to impose sanctions against Poland for its breach of the rule of law in a crucial meeting, though experts say the country is unlikely to be punished.

Stakeholders' Highlights

  1. Nordic Council of MinistersBecome an Explorer - 'Traces of Nordic' Seeking Storytellers Around the World
  2. Malta EU 2017Closer Cooperation and Reinforced Solidarity to Ensure Security of Gas Supply
  3. European Healthy Lifestyle AllianceHigh-Intensity Interval Training Is Therapeutic Option for Type 2 Diabetes Patients
  4. Dialogue Platform"The West Must Help Turkey Return to a Democratic Path" a Call by Fethullah Gulen
  5. ILGA-EuropeRainbow Europe 2017 Is Live - Which Countries Are Leading on LGBTI Equality?
  6. Centre Maurits CoppietersWhen You Invest in a Refugee Woman You Help the Whole Community
  7. Eurogroup for AnimalsECJ Ruling: Member States Given No Say on Wildlife Protection In Trade
  8. European Heart NetworkCall for Urgent Adoption of EU-Wide Nutrient Profiles for Nutrition & Health Claims
  9. Counter BalanceInvestment Plan for Europe More Climate Friendly but European Parliament Shows Little Ambition
  10. Mission of China to the EUPresident Xi: China's Belt and Road Initiative Benefits People Around the World
  11. Malta EU 2017EU Strengthens Control of the Acquisition and Possession of Firearms
  12. International Partnership for Human RightsThe Cost of Speaking Out: Human Rights Violations Committed in Belarus