Friday

1st Mar 2024

Opinion

Musk pulled Twitter's 'state-affiliated' badge — but it still hurts journalism

  • Elon Musk's labelling of public broadcasters as 'state-affiliated' or 'government-funded' opened up a can of worms (Photo: European Union)
Listen to article

Elon Musk's Twitter caused a stir two months ago when it labelled several public broadcast media outlets, including National Public Radio (NPR) in the US, BBC in the UK, and Canada's CBC, as "state-affiliated" or "government-funded." These outlets, which are publicly-funded and editorially independent, pushed back hard, by scaling down — or, in NPR's case, ceasing — activity on the platform in response.

Twitter ultimately removed these controversial tags, but, at the same time, scrapped similar labels from the likes of Russia's RT and China's Xinhua, which have never shied away from their identities as government propaganda channels.

Read and decide

Join EUobserver today

Get the EU news that really matters

Instant access to all articles — and 20 years of archives. 14-day free trial.

... or subscribe as a group

  • Elon Musk's labelling of public broadcasters as 'state-affiliated' or 'government-funded' opened up a can of worms (Photo: Wikimedia)

However, the surprise in Twitter's case was not the lack of a coherent policy on labelling, but rather the confusion about the mission of public service media.

By grouping RT and Xinhua together with NPR, the BBC, and other publicly-funded broadcasters, Twitter failed to recognise the hallmark that distinguishes state-controlled media from public media: editorial independence.

Xinhua, for example, was created to disseminate government-approved messaging on behalf of the Chinese Communist Party (CCP). The BBC, by contrast, is guarded by structures that stop politicians intervening in its editorial decision-making process.

Unfortunately, the clear, and previously obvious, differences between state-controlled and publicly-owned media have blurred in recent years, due to attacks from politicians, who agitate against critical reporting, and private media, which, in many countries, has sought to destabilise the governance and funding models of public media.

This has driven calls — and even campaigns, in the case of the UK — to reduce the space for independent public media. According to 2022 data collected by the State Media Monitor, a research project covering 157 countries, approximately 84 percent of 595 state and public media outlets worldwide now lack editorial independence.

Out of the 102 public media outlets that have editorial independence, two-thirds are located in Europe, North America, Australia, and New Zealand. In vast areas of the Middle East and North Africa, Sub-Saharan Africa, and Asia, there has never been an independent public media outlet.

In Europe, 51 percent of all public and state media have editorial independence — a significantly higher concentration compared to other regions in the world. However, for a continent that prides itself on being the birthplace of public media, the proliferation of outlets that are editorially controlled is concerning.

This is particularly evident across large parts of Eastern Europe, where the experiment of transforming former state media into independent public media began with the fall of communism in the 1990s.

The scale of its failure, though, can be witnessed in Bulgaria's BNT, Hungary's MTVA, Poland's TVP and Polskie Radio, and Serbia's RTS, which all serve as mouthpieces of their country's governing administrations. The only exceptions, and truly independent public service broadcasters across this region, are public radio and television in the Czech Republic and the broadcaster, LRT, in Lithuania.

Yet, even in cases where public media has gained editorial independence, there are vulnerabilities.

The public broadcaster in Slovenia, RTVSLO, for instance, has fought a bitter struggle with the country's former populist prime minister, Janez Jansa, over the governance bodies of the broadcaster.

This tactic is commonly used by political administrations in the region — including the likes of Viktor Orban, whose allies now control Hungary's Media Council — to leverage control over public media outlets. However, thanks to a court ruling last May, RTVSLO operations are now appointed jointly by civil society groups and its staff, rather than parliament — a move that should uphold the broadcaster's autonomy.

'Defund the BBC' movement

Attacks on public media are also becoming common in western Europe. In the UK, a rightwing movement has been running a campaign to "defund" the BBC. The UK's national broadcaster is financed through a licence fee that all households in Britain are obligated to pay. The current Conservative-led government is considering reviewing the licence fee-based funding mechanism, but experts, from all sides of the political spectrum, have cautioned that removing this model could destabilise the station and jeopardise its independence.

Similarly, in Austria, ORF, which was established as an independent public broadcaster through a referendum in the 1960s, is now facing a crisis driven by increased political pressure and a push for funding reform that would strip the outlet of its income licence fee from 2024.

In Italy, too, the country's public broadcaster, RAI — which though historically subject to interference via its governing board — saw its CEO resign as a result of a "political clash".

It is true that public service broadcasters need to adapt with the times and adjust their offering, particularly if they are to attract younger audiences. And, if they are to achieve this, they will need to tweak their funding models and governance structures to give their audiences a larger say in programming and to be able to compete in the digital environment.

However, for such a transition to succeed, safeguards against political influence and market instability will be required. In many countries, we are talking about broadcasters that stand alone in upholding strong editorial guidelines; impartial mediums that are best placed to push back at disinformation, and political efforts to debase the media climate.

They do need reform, that is certain, but they also need support.

In an age of mistruths, the likes of NPR, the BBC and other independent broadcast arms provide an invaluable source of news, free of bias or spin, for millions of citizens. If we fail to recognise and defend their unique status, and value to society, our democracy will ebb further into decline.

Author bio

Marius Dragomir is the director of the Media and Journalism Research Center, a think tank focused on the study of media, journalism, politics and technology.

Disclaimer

The views expressed in this opinion piece are the author's, not those of EUobserver.

Elon Musk is already turning Twitter into MySpace

If Musk's trajectory is towards multiplying political dog-fights and opening the gates to far-out opinions, the promise is not a better Twitter. The promise is MySpace — which fizzled out when users started to share obscene, nasty, and outrageous content.

Column

Can Mastodon be the first big social network 'Made in Europe'?

Mastodon is much more than a company registered in Berlin with one employee — founder, chief executive and only shareholder, the young programmer Eugen Rochko. He designed Mastodon as open software that allows people and groups to build a network.

Banning Russia Today? There are actually difficulties

In the short term, limiting RT and Sputnik's ability to spread disinformation about the appalling human cost of the war in Ukraine may appear a timely and proportionate response. In the long run, questions remain over their wisdom and effectiveness.

Letter

Right of Reply: The EU-ACP Samoa agreement

Portuguese S&D MEP Carlos Zorrinho, chair of the delegation to the OACPS-EU joint parliamentary assembly, responds to EUobserver's piece Energy and minerals disputes overshadow new EU-ACP pact.

Latest News

  1. Deepfake dystopia — Russia's disinformation in Spain and Italy
  2. Putin's nuclear riposte to Macron fails to impress EU diplomats
  3. EU won't yet commit funding UN agency in Gaza amid hunger
  4. EU Commission clears Poland's access to up to €137bn EU funds
  5. Right of Reply: The EU-ACP Samoa agreement
  6. The macabre saga of Navalny's corpse
  7. Belgium braces for Flemish far-right gains, deadlock looms
  8. Podcast: Hyperlocal meets supranational

Stakeholders' Highlights

  1. Nordic Council of MinistersJoin the Nordic Food Systems Takeover at COP28
  2. Nordic Council of MinistersHow women and men are affected differently by climate policy
  3. Nordic Council of MinistersArtist Jessie Kleemann at Nordic pavilion during UN climate summit COP28
  4. Nordic Council of MinistersCOP28: Gathering Nordic and global experts to put food and health on the agenda
  5. Friedrich Naumann FoundationPoems of Liberty – Call for Submission “Human Rights in Inhume War”: 250€ honorary fee for selected poems
  6. World BankWorld Bank report: How to create a future where the rewards of technology benefit all levels of society?

Stakeholders' Highlights

  1. Georgia Ministry of Foreign AffairsThis autumn Europalia arts festival is all about GEORGIA!
  2. UNOPSFostering health system resilience in fragile and conflict-affected countries
  3. European Citizen's InitiativeThe European Commission launches the ‘ImagineEU’ competition for secondary school students in the EU.
  4. Nordic Council of MinistersThe Nordic Region is stepping up its efforts to reduce food waste
  5. UNOPSUNOPS begins works under EU-funded project to repair schools in Ukraine
  6. Georgia Ministry of Foreign AffairsGeorgia effectively prevents sanctions evasion against Russia – confirm EU, UK, USA

Join EUobserver

EU news that matters

Join us